سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نسبت دادن گناه [به دوست]، پیک جدایی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :3
کل بازدید :49394
تعداد کل یاداشته ها : 65
103/2/8
8:7 ع

نظر میرباقری درباره موثرترین پلان «مختارنامه»

میرباقری در ادامه گفت: به محض این که پایم به صحنه‌ی کربلا رسید انگار از یک منظر دیگر دارم به جهان نگاه می‌کنم؛ به هر حال شورانگیزترین و موثرترین پلانی که من در این مجموعه گرفتم لحظه‌ای است که حضرت ابوالفضل(ع) سر نهر علقمه می‌آید. برای من نما و پلان عجیبی بود. بعد از گرفتن این پلان احساس کردم باید گوشه‌ای تنها باشم و مدت‌ها به تابلویی که شکل گرفته فکر بکنم تا ببینم حق مطلب را توانسته‌ام ادا کنم یا نه؟

داوود میرباقری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اگر از امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) یادگاری بخواهد، چه چیزی درخواست خواهد کرد؟ گفت: می‌خواهم کربلای مختار همان طور که ساخته شده است، پخش بشود.

به گزارش ایسنا، ‌داوود میرباقری با بیان مطلب بالا افزود: مباحثی در حال مطرح ‌شدن است که من فکر می‌کنم شأن و زحمت یک گروه سخت‌کوش را در طول هشت سال کمی زیر سوال برده است. من از صاحب این کار که به ما انگیزه داد در طول هشت سال «مختارنامه» را به اینجا برسانیم، انتظار دارم از آن حراست کند و پلان‌ها همان جوری که ضبط شده است نمایش داده شود.

کارگردان سریال «مختارنامه» درباره‌ی 155 لوکیشنی که برای نشان دادن زندگی مختار آماده شده است، عنوان کرد: برای من واقعا تصویربخشی واقعه‌ی عاشورا، مشکل‌ترین بخش کار بود.

میرباقری که در مصاحبه‌یی تلفنی با برنامه «اشک مهتاب» شرکت کرده بود، ادامه داد: نمی‌دانم چه حکمتی بود؛ الان که فکر می‌کنم حکمتش را تا حدودی پیدا کرده‌ام که چرا دلم می‌خواست آن صحنه‌ها به تعویق بیافتد و من مجال بیشتری داشته باشم تا بتوانم بیشتر فکر بکنم. در مقطعی از آن زمان احساس کردم که هنوز شاید به تعبیری برای پرداختن به این صحنه‌ها آمادگی کافی را ندارم یا هنوز وقتش نرسیده است.

کارگردان «مختارنامه» افزود: چنین احساسی در من موج می‌زد و از خدا می‌خواستم به بهانه‌ای به دلایل مشکلات متعددی که این جور پروژه‌ها گرفتارش است، این صحنه‌ها به تعویق بیافتد تا من به این آمادگی برسم. در دوره‌ای احساس کردم که حالا وقتش رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: من غالب صحنه‌های کربلا را در لحظه خلق می‌کردم. یعنی از قبل فکر نکرده بودم که چه کار کنم. استرس و عدم آمادگی مجال این وضعیت را به من نمی‌داد.

میرباقری در ادامه گفت: به محض این که پایم به صحنه‌ی کربلا رسید انگار از یک منظر دیگر دارم به جهان نگاه می‌کنم؛ به هر حال شورانگیزترین و موثرترین پلانی که من در این مجموعه گرفتم لحظه‌ای است که حضرت ابوالفضل(ع) سر نهر علقمه می‌آید. برای من نما و پلان عجیبی بود. بعد از گرفتن این پلان احساس کردم باید گوشه‌ای تنها باشم و مدت‌ها به تابلویی که شکل گرفته فکر بکنم تا ببینم حق مطلب را توانسته‌ام ادا کنم یا نه؟

کارگردان «مختارنامه» ادامه داد: به اعتقاد من عاشورا و فرهنگ عاشورایی چنان پتانسیل و انرژی دارد که قادر است در هر زبان و هر مکانی به یاری مظلومین و ستم دیدگان عالم بیاید، این فرهنگ قریب به 14 قرن است که مثل یک غده از تارک فرهنگ‌های عالم ستیزعالم می‌درخشد. فرهنگ عاشورا از سویی این ویژگی را دارد که با زبان‌های مختلف، با قالب‌های مختلف مثل هنر، ادبیات، شعر و غیره زبان باز کند و حقانیت خودش را فریاد کند؛ این باورمن است.

میرباقری تاکید کرد: اساس و مبنای یک هنر مثل تعزیه که یک شیوه‌ی نمایشی ایرانی است، فرهنگ عاشورایی است، من تصور می‌کنم که در این زمان هم فرهنگ عاشورایی خواه ناخواه در شکل هنرهای رایج امروزی مثل سینما متجلی می‌شود، به همین دلیل هم سختی‌ها را به جان خریدم که بتوانم که گوشه‌ای از این واقعه عظیم را تصویر کنم، من فکر می‌کنم این فرهنگ می‌تواند قالب‌های کهنه و رایج را بشکند و موانع تنگ‌نظرانه را از سر راه بردارد.

وی ادامه داد: همین که آدم کوچکی مثل من هشت سال انرژی دارد که روی پا بایستد و تلاش کند تا بتواند گوشه‌ای از این مظلومیت را بیان کند، قطعا باید یک صاحبی پشتش بوده باشد. یعنی این انرژی را بدهد وگرنه هشت سال کار مداوم در شرایط بسیار دشوار واقعا کار طاقت فرسایی است.

کارگردان «مختارنامه» یادآور شد: در طول این 7 ـ 8 سالی که درگیر پروژه «مختارنامه» بودیم، ترکیب مجموعه «مختارنامه» تغییری نکرد. یعنی همه دوستان همسفر هم بودیم تا بتوانیم در لوکیشن‌های متعدد، با اقلیم‌ها و جغرافیاهای متفاوت گوشه‌ای از این مظلومیت را به تصویر بکشیم و من تصورم این است که همه این ها لطف خود امام بود. یعنی اگر عنایتی نمی‌داشتند قطعا ما نمی‌توانستیم با این پشتکار و انرژی، با این همه مشقت دست و پنجه نرم بکنیم و حاصل کار ما امروز، جمعه شب‌ها روی آنتن باشد.


89/11/25::: 9:9 ع
نظر()
  
  
   1   2   3   4   5   >>   >