سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زن کژدمى است ، گزیدنش شیرین . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :3
کل بازدید :49391
تعداد کل یاداشته ها : 65
103/2/8
3:55 ع
در بیانیه ای که از سوی دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است معاونان اشتون و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه شنبه با یکدیگر ملاقات می کنند و پس از آن جلیلی و اشتون با یکدیگر در ارتباط خواهند بود تا چشم انداز ادامه مذاکرات در سطح سیاسی را بررسی کنند.

 دیپلماسی ایرانی: مقامات ایران و اتحادیه اروپا امروز ( سه شنبه) در استانبول ملاقات می کنند تا زمینه ای مشترک برای دور بعدی گفت و گو های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی بیابند. اما این نشست در شرایطی برگزار می شود که دور جدیدی از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش بانکداری و صنعت نفت ایران اعمال می شود. تحریم هایی که برخی معتقدند به جای ترغیب تهران به ادامه مذاکره، مواضع جمهوری اسلامی را تندتر می کند.

از سوی دیگر نشست هلگا اشمیت، معاون مسئول مذاکرات هسته ای اتحادیه اروپا و علی باقری ، معاون مقام ارشد مذاکرات هسته ای ایران در اوج تنش های تهران – تل آویو انجام می شود. اسرائیل که ادعا می کند این مذاکرات راه به جایی نمی برد و باید از گزینه نظامی استفاده کرد، به دنبال انفجار اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان، انگشت اتهام خود را به سوی تهران نشانه رفته است. اتهامی که تهران آن را تکذیب کرده و در مقابل به نقش اسرائیل در ترور دانشمندان هسته ای ایران اشاره می کند. از سوی دیگر شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز اعلام کرده است که ایران در جنگ آشکار با اسرائیل به سر می برد. همچنین میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر در آمریکا تا 3 روز دیگر به اسرائیل می رسد تا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور و دوست قدیمی خود گفت و گو کند. نتانیاهو مساله ایران را در دستور کار این ملاقات قرار داده است.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به اسرائیل اظهار داشت، واشینگتن و تل آویو در مورد نحوه برخورد با مساله هسته ای ایران به طور نزدیک همکاری می کنند.

در بیانیه ای که از سوی دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است معاونان اشتون و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه شنبه با یکدیگر ملاقات می کنند و پس از آن جلیلی و اشتون با یکدیگر در ارتباط خواهند بود تا چشم انداز ادامه مذاکرات در سطح سیاسی را بررسی کنند.

مذاکرات هسته ای با ایران پس از وقفه ای 15 ماهه، در ماه آوریل در استانبول از سر گرفته شده و بغداد و مسکو نیز ایستگاه های بعدی برای این نشست ها بودند. اما در نهایت بار دیگر میزبانی نشست ها بر عهده مقامات در استانبول قرار گرفت چرا که مذاکرات در سطح عالی و کارشناسی راه به جایی نبرد و اکنون سطح متوسط مذاکرات در بوته آزمون قرار داده می شود که بین معاونان روسا است.

هدف آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان ، موسوم به گروه 1+5 ، راضی کردن تهران در زمینه ایجاد محدودیت در عملیات غنی سازی و انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد به خارج از کشور است. اما تا کنون این هدف غرب با توجه به تاکید تهران بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی در داخل خاک ایران، محقق نشده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند در هفته های اخیر، عمیق تر شدن بحران در سوریه تا حدودی از توجه ها به برنامه های هسته ای ایران کاسته است. همچنین چهره هایی مانند کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل و نماینده ویژه اتحادیه عرب خواستار نقش آفرینی ایران در برون رفت از بحران سوریه هستند. نقشی که آمریکا و متحدانش با آن مخالفت می کنند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی /


91/5/3::: 2:29 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3   4